Analiza dzieła muzycznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-I-23ADM-SP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza dzieła muzycznego |
Jednostka: | Wydział Instrumentalny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | • Kształcenie umiejętności analizowania i interpretowania dzieł muzycznych (stanowiących reprezentację różnych okresów historycznych, gatunków i stylów), wyjaśniania reguł jego konstrukcji z uwzględnieniem aspektów wykonawczych. • Doskonalenie umiejętności doboru adekwatnych metod analizy, umiejętności posługiwania się nimi, stosowania właściwej terminologii muzycznej. • Pogłębienie wiedzy z zakresu teorii form i stylów muzycznych. |
Pełny opis: |
• Zagadnienia terminologiczne: pojęcie analizy muzycznej, pojęcie formy w muzyce. Przegląd metod analitycznych w kontekstach: historycznym, ideologicznym, epistemologicznym: modernizm - pozytywizm - metody logocentryczne, pierwsza moderna - ewolucjonizm - metody procesualne, moderna wyjęta spod prawa -totalitaryzm - metody pragmatystyczne, druga moderna - scjentyzm - metody sformalizowane - „strukturalne”, postmodernizm - metody holistyczne – 2 h • Teoria formy dzieła muzycznego w ujęciu empirycznym. Zasady organizacji materiału muzycznego, m.in.: organizacja struktur horyzontalnych i wertykalnych, organizacja czasu muzycznego, faktura, ustroje formalne, podstawowe zasady kształtowania przebiegu muzycznego: szeregowanie i rozwijanie i ich wpływ na mechanizm organizowania formy – 2 h. • Ścisłe formy polifoniczne: fuga i kanon. Rodzaje, zasady konstrukcji, rola środków polifonicznych a mechanizm formy. Przykłady recepcji tradycyjnych form polifonicznych w twórczości muzycznej XX wieku (m.in.: Bacewicz, Bartók, Lutosławski, Górecki) – 6 h. • Układy okresowe i quasi okresowe. Zasady tworzenia. Typy zależności okresowych. Formy o budowie okresowej. Przykłady m.in. z mazurków: Chopina, Szymanowskiego, Maciejewskiego, B. Schaeffera i z utworów reprezentujących inne niż mazurki konstrukcje (np.: wariacje, sonata, rondo itp.) – 8 h. • Formy wariacyjne. Wariacyjność: technika a forma. Cechy form wariacyjnych. Typy wariacji i ich charakterystyka. Przykłady z twórczości: Mozarta, Beethovena, Paganiniego, Liszta, Brahmsa, Lutosławskiego, R. Augustyna, A. Weberna, B. Schaeffera – 8 h. • Rondo. Wstępne formy ronda. Rola współczynników i charakterystyka typów formy ronda. Uniwersalizm i chłonność formy. Przykłady z twórczości: Mozarta, Beethovena, Chopina, Chaczaturiana, T. Sikorskiego – 8 h. • Sonata. Forma sonatowa – istota, postacie, transformacje. Dramaturgia przebiegu sonatowego. Założenia cyklu sonatowego. Przykłady recepcji tej formy na gruncie sonat solowych, kameralnych, kwartetu, symfonii, koncertu. Przykłady z twórczości: Mozarta, Beethovena, Chopina, Liszta, Brahmsa, Debussy’ego, Szymanowskiego, Prokofiewa, Skriabina, Hindemitha, Lutosławskiego, Góreckiego, Pendereckiego, R. Augustyna, M. Bukowskiego, K. Meyera, Z. Rudzińskiego – 12 h. • Kształtowanie formy w XX i XXI wieku. Tendencje neoklasyczne – synteza zjawisk na podstawie wcześniej analizowanych utworów. Tendencje nowatorskie o rodowodzie awangardowym i ich wpływ na strukturę dzieła: dodekafonia – serializm – punktualizm; sonoryzm; „dzieło otwarte” jako rezultat oddziaływania koncepcji indeterministycznych (forma realna i forma potencjalna), ekstremalne przejawy indeterminizmu (muzyka intuitywna, teatr instrumentalny, happening); minimal music, forma unistyczna, spektralizm; forma w utworach postmodernistycznych; nowe podejście do czasu i przestrzeni w muzyce (pojęcia stanu i procesu), montaż formy. Repertuar analityczny czerpany z reprezentatywnej dla wymienionych zjawisk twórczości kompozytorskiej drugiej połowy XX i początku XXI wieku (m.in.: Lutosławski, Penderecki, Bargielski, Serocki, Schaeffer, Łuciuk, Haubenstock-Ramati, Gabryś, Synowiec, Sikorski, Krauze, Szymański, Maciejewski, Pstrokońska-Nawratil, Berg, Stockhausen, Boulez, Reich, Glass, Brown, Cage, Grisey i inni) – 8 h. • Sprawdziany – 4 h. |
Literatura: |
• M. Borkowski - Zagadnienie formy muzycznej w utworach dodekafonicznych Weberna, „Res Facta”, • B. Childs - hasło: Indeterminacy, w: Dictionary of Contemporary Musie, red. J. Vinton, New York • J. M. Chomiński - hasło: Forma, w: Encyklopedia Muzyki, red. A. Chodkowski, • J. M. Chomiński - hasło: Sonologia w: Encyklopedia Muzyki, red. A. Chodkowski, • J. M. Chomiński - Wilkowska-Chomińska K., Formy muzyczne, t. • J. M. Chomiński -Wilkowska-Chomińska K., Formy muzyczne, t. 1 • C. Dalhaus - Forma, przekł. Polski: M. Bristiger, „Res Facta” 1970 • K. Droba - Podstawowe zasady organizacji czasu w muzyce: czas metryczny i czas ametryczny czyli rytmiczny, w: Księga Jubileuszowa Mieczysława Tomaszewskiego • K. Ebbeke - hasło: Aleatorik, w: MGG, Allgemeine Enzyklopadie der Musik begriindet von Friedrich Blume; zweite neubearbeitete Ausgabe hrsg. Von Ludwig Finscher, Sachteil 1 • H. H. Eggebrecht - Uwagi o metodzie analizy muzycznej, przekł. Polski: M. Stanilewicz, „Res Facta” • M.Goldstein, P. Lansky - hasło: Texture, w: Dictionary of Contemporary Musie, red. J. Vinton • M. Gołąb - Spór o granice poznania dzieła muzycznego, monografie MFN, seria humanistyczna • A. Granat-Janka - Forma w twórczości instrumentalnej Aleksandra Tansmana • P. Griffiths - hasło: Avant gardę, w: The New Grove Dictionary of Musie and Musicians • W. Grunzweig - hasło: Minimal Musie, w: MGG, Allgemeine Enzyklopadie der Musik begriindet • D. Gwizdalanka - Brzmienie kwartetów smyczkowych Beethovena • Z. Helman - Neoklasycyzm w muzyce polskiej XX wieku • A. Jarzębska - Idee relacji serialnych w muzyce XX wieku, Musica Jagellonica • A. Jarzębska - Spór o piękno muzyki. Wprowadzenie do kultury muzycznej XX wieku, monografie MFN, seria humanistyczna • R. Kolarzowa - Postmodernizm w muzyce • I. Lindstedt - Dodekafonia i serializm w twórczości kompozytorów polskich XX wieku • W. Lutosławski - O roli elementu przypadku w technice komponowania • T. Malecka - I Symfonia Krzysztofa Pendereckiego, w: Współczesność i tradycja w muzyce Krzysztofa Pendereckiego, Zeszyty Naukowe nr 5 Akademii Muzycznej w Krakowie, red. R. Chłopicka • W. Michniewski - Próba określenia zasad funkcjonowania zapisu muzyki graficznej, nr 8, s. • B. Miklaszewska - Minimalizm w muzyce polskiej, Musica Jagellonica • D. Mirka - The sonoristic structuralism of Krzysztof Penderecki • I. Nikolska - Postmodernizm w interpretacji Pawła Szymańskiego, wyd. Akademii Muzycznej w Krakowie, red. K. Droba, T. Malecka, K. Szwajgier |
Efekty uczenia się: |
Patrz: Tabela efektów uczelnia się www.amuz.bydgoszcz.pl/dla-studenta/wydzial-ii/programy-studiow/ |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i warunki zaliczenia określane na pierwszych zajęciach. Metody weryfikacji efektów kształcenia - egzamin pisemny i ustny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Violetta Przech | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mariusz Klimsiak, Malwina Marciniak, Katarzyna Rajs | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Violetta Przech | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Violetta Przech | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-12 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Muzyczna imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.